Udana współpraca z copywriterem
Od udanej współpracy z copywriterem w dużej mierze zależy skuteczność prowadzonych działań SEO. Warto zatem wiedzieć, jakich błędów należy unikać, aby wszystkie zainteresowane strony były zadowolone ze wspólnie realizowanych projektów.
- Kto współpracuje z copywriterem?
- Szacunek do pracy innych osób
- Współpraca z zaufanymi autorami
- Odpowiednie formułowanie wytycznych
- Korzystanie z narzędzi SEO
Dobra współpraca z copywriterem to duże ułatwienie nie tylko dla klienta (zleceniodawcy), ale również pozostałych osób zaangażowanych w proces pozycjonowania. Jeżeli zależy ci na tym, aby wszystko przebiegało bezproblemowo, sprawdź poniższe wskazówki.
Kto współpracuje z copywriterem?
Mogłoby się wydawać, że udana współpraca z copywriterem dotyczy tylko klienta, czyli osoby zlecającej teksty. W praktyce jednak zleceniodawca nie zawsze zajmuje się pracami SEO, dlatego też w procesie uczestniczą również inne osoby. Z pracy copywritera może korzystać na przykład osoba odpowiedzialna za publikowanie napisanych artykułów na stronach lub dodawanie opisów do produktów w sklepie internetowych. Warto więc ustalić między innymi sposób formatowania tekstów, format plików w jakich będą wysyłane oraz inne tego typu rzeczy, aby każda ze stron dokładnie wiedziała, czego oczekują od niej pozostałe osoby. Nie wszystko da się oczywiście z góry przewidzieć, dlatego w razie potrzeby można na bieżąco zgłaszać uwagi. Trzeba oczywiście pamiętać, aby robić to w przemyślany sposób, a nie zaczynać od krytyki.
Szacunek do pracy innych osób
W firmach, które dopiero dojrzewają do rozpoczęcia działań SEO praca copywritera często jest lekceważona. Trudno więc oczekiwać, że doświadczony specjalista będzie zainteresowany współpracą z kimś, kto umniejsza jego rolę w procesie pozycjonowania strony. Chociaż łatwo jest krytykować pracę copywriterów (szczególnie jeżeli jest ona wtórna i dotyczy na przykład ciągłego opisywania produktów z jednej kategorii), to w większości przypadków ci, którzy krytykują, nie potrafią samodzielnie skończyć najprostszego tekstu. Pomijając nawet zachowanie sensu i odpowiedniej długości artykułu, trzeba również pamiętać o odpowiednim nacechowaniu tekstu frazami SEO, nagłówkach, pogrubieniach i innych tego typu rzeczach. Dobry copywriter przez cały czas musi się rozwijać, szczególnie że zmiany wprowadzane w Google często wymagają od niego innego podejścia do pracy (przykładem może być konieczność pisania dłuższych artykułów).
Współpraca z zaufanymi autorami
Jeżeli zależy ci na sprawnej współpracy z autorami tekstów na strony lub wykorzystywanych w działaniach SEO, koniecznie postaw na sprawdzonych i zaufanych copywriterów. Chodzi nie tylko o lepszą jakość tworzonego contentu oraz zachowania deklarowanych terminów, ale również o brak konieczności ciągłego sprawdzania, czy na pewno przesłane teksty są odpowiednio napisane oraz czy ich treść jest unikalna. Firmy, które często zmieniają copywriterów muszą za każdym razem sprawdzać przy pomocy różnych narzędzi, czy przesłane teksty są prawidłowe. Zabiera to niepotrzebnie czas, który można by było przeznaczyć na inne rzeczy. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że stała współpraca z dobrymi copywriterami to duże ułatwienie.
Odpowiednie formułowanie wytycznych
W niektórych przypadkach niezadowolenie z tekstów przygotowanych przez copywritera nie wynika z niskiej jakości lub braku oryginalności, ale z nieodpowiedniego sformatowania tekstu (braku pogrubienia fraz, nieodpowiedniej ilości słów kluczowych). Problem w tym, że wielu zleceniodawców zapomina o tym, aby przesłać dokładne wytyczne związane z konkretnym tekstem lub całym projektem. Warto więc przed rozpoczęciem współpracy upewnić się, że przygotowane wytyczne będą zrozumiałe, a w przypadku wątpliwości dokładnie omówić je z copywriterem. Nie zajmie to wiele czasu, a dzięki temu klient otrzyma content, który będzie zgodny z jego oczekiwaniami. Tym samym będzie można zaoszczędzić czas, który w innym przypadku należałoby poświęcić na zgłaszanie prośby o wprowadzenie poprawek lub samodzielne zmienianie treści.
Korzystanie z narzędzi SEO
Nowoczesne narzędzia SEO potrafią usprawnić pracę copywriterów, na czym korzysta przede wszystkim klient, który zlecił przygotowanie tekstów. Jeżeli więc firma dysponuje takimi narzędziami (lub może sobie pozwolić na ich zakupienie), warto zapytać autora tekstów, czy nie chciałby otrzymać do nich dostępu. Zakup narzędzi, które pozwalają między innymi szybko wyszukiwać odpowiednie frazy lub optymalizują występowanie słowa kluczowego w treści można uznać za obowiązkowy w przypadku, gdy firma zatrudnia własnego copywritera. Teksty stworzone lub przynajmniej sprawdzone takimi narzędziami SEO na pewno przyniosą więcej korzyści niż artykuły pisane bez dostępu do nowoczesnych rozwiązań.
Niektóre z zasad udanej współpracy pomiędzy klientem, copywriterem, a pozostałymi osobami odpowiedzialnymi za pozycjonowanie sprawdzą się oczywiście również w przypadku grafików i wielu innych specjalistów. W końcu zawsze warto dokładnie omówić oczekiwania klienta oraz nawiązać współpracę z kimś, kto rzeczywiście zna się na swojej pracy.