Jak wykorzystać facebookowe grupy w marketingu?

Wszystko wskazuje na to, że Facebook w swoich algorytmach coraz większy nacisk będzie kładł na rozwój sfery prywatnej. Na razie prym ciągle wiodą fanpage firm, stopniowo jednak marketerzy powinni przyzwyczajać się do rosnącej roli grup. Treści tam publikowane – zgodnie z zapowiedziami samego Marka Zuckerberga – będą wyświetlane na tablicy na równi z publikacjami znajomych. Jak zatem wykorzystać ten ogromny potencjał?

1. Czym są grupy na Facebooku?

2. Grupy facebookowe w biznesie – jak nimi zarządzać?

3. Reklama kierowana do grupowiczów

Jeśli wydaje ci się, że grupę na Facebooku możesz wykorzystać jako tubę swojego biznesu, przenosząc na nią jeden do jednego aktywność z fanpage’a, jesteś w błędzie. Po pierwsze, nikt nie lubi tak nachalnej reklamy, po drugie zaś – serwis będzie promował zupełnie inne działanie.

Czym są grupy na Facebooku?

Pierwotnie grupy na Facebooku pełniły rolę wspólnej przestrzeni dla znajomych, w obrębie której bliscy sobie ludzie mogli swobodnie komunikować się i wymieniać ciekawymi treściami. Dzisiaj założyć je można zarówno z poziomu profilu prywatnego, jak i z poziomu fanpage’a. W tym drugim przypadku grupa może zostać ściśle powiązana z tematyką prowadzonej strony.

Administratorzy mają do wyboru sześć kategorii grup: Ogólna, Kupno i Sprzedaż, Gry wideo, Oferty Pracy, Rodzicielstwo i Edukacja Społecznościowa. To poważne ograniczenie, ponieważ w pewnym momencie takich kręgów tematycznych było kilkanaście. Typ grupy można w dowolnym momencie zmienić – wystarczy status administratora. Trzeba jednak pamiętać, że zmieniając typ grupy z Ogólnego na jakikolwiek inny, traci się możliwość dodawania i usuwania funkcji, na przykład czatu czy pytań i odpowiedzi. Dostęp do niektórych opcji będzie utracony.

Grupy facebookowe w biznesie – jak nimi zarządzać?

Aby skutecznie wykorzystać potencjał facebookowych grup w biznesie, o strategii należy myśleć już na etapie konfigurowania ustawień. Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z zarządzaniem grupami.

  • Czy lepsza jest grupa otwarta czy zamknięta?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi – wszystko zależy od charakteru prowadzonej działalności. Warto mieć na uwadze fakt, że grupy zamknięte noszą znamiona elitarności. Dodatkowo posty i komentarze publikowane przez członków nie są widoczne dla ich znajomych nienależących do danej społeczności. Jeśli więc prowadzisz biznes z branży psychologicznej i zdrowotnej, może to okazać się kluczowe dla aktywizacji ludzi.

W przypadku grup otwartych każdy może zobaczyć publikowane treści, co z jednej strony może blokować członków, z drugiej zaś – zabija naturalną ciekawość. Jeśli jednak wyżej stawiasz zasięg, może okazać się to dobrym zabiegiem.

  • Czy nazwa grupy jest ważna?

Tak, to bardzo ważna kwestia. To właśnie dzięki niej grupę będzie można wyszukać w serwisie, warto więc zadbać, aby jednoznacznie wskazywała na oficjalną platformę twojego biznesu. Dobrym pomysłem jest jednak połączenie tej przejrzystości ze szczyptą kreatywności, która wzmaga zainteresowanie ludzi.

  • Jak zaktywizować członków?

W przypadku grup działają te same zasady, co przy fanpage’ach. Badania pokazują, że większość członków społeczności to bierni oglądacze, jednak tutaj masz spore możliwości zmiany tego stanu rzeczy. Potraktuj grupę jak forum dyskusyjne, na którym jesteś ekspertem. Dziel się poradami, odpowiadaj na pytania i sam je zadawaj. Przy okazji możesz odsyłać do swojej strony internetowej, sklepu czy artykułu, ale rób to sprytnie – zawsze w danym temacie.

  • Skąd wziąć społeczność?

Aby zarządzać społecznością, trzeba najpierw ją zgromadzić. Nie licz na to, że Facebook wypromuje cię z dobrego serca. Spróbuj sam dotrzeć do potencjalnych grupowiczów. Wiele daje połączenie grupy z fanpagem – w ten sposób każdy twój fan i gość zostanie poinformowany o fakcie jej istnienia. Wykorzystaj również inne serwisy społecznościowe, e-mail marketing czy stronę internetową. Zaproponuj korzyści, na które liczyć mogą tylko osoby z grupy, na przykład możliwość konsultacji z ekspertem.

  • Jak utrzymać w grupie porządek?

Regulamin i jeszcze raz regulamin… Umieść w nim wszystkie informacje, które sprawią, że korzystanie będzie bezproblemowe, łatwe i przejrzyste. W jednym z punktów warto uwzględnić zakaz spamu i promowania treści konkurencji. Bardzo pomocne jest ustalenie tematów, pod które użytkownicy mogą podpinać swoje pytania i przemyślenia.

Reklama kierowana do grupowiczów

Prowadząc grupę na Facebooku, zrównoważ własne treści reklamowe z innym contentem. Zadbaj, by te pierwsze nie dominowały, ponieważ mija się to z celem. Budowanie społeczności polega na tworzeniu zaangażowania, nie zaś na dystrybucji kolejnego spotu.

Czy możesz skierować kampanię promocyjną do członków grup? Technicznie jest to możliwe tylko pod kątem osób zrzeszonych w grupie, w której jesteś administratorem, a i to nie zawsze. Taka opcja włączana jest z poziomu konta reklamowego. Jeśli jednak pracujesz w konkretnej branży, warto promować grupę targetując kampanię z uwzględnieniem zainteresowań i zawodu użytkowników Facebooka. Zgromadzisz w ten sposób wartościowych członków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *