Jak zainteresować klienta swoją ofertą? Strategie marketingowe
Biznes nie istnieje bez klienta. O tym wiedziano już w czasach starożytnych, chociaż może wtedy nie używano takich pojęć, jak dziś, a strategie pozyskiwania klienta były inne. Obecnie większość działań marketingowych przeniosła się do sieci. Co zatem zrobić, żeby klient w gąszczu ofert zwrócił uwagę właśnie na nasze produkty i usługi?
Podstawowa zasada content marketingu
W dość dużym uproszczeniu można powiedzieć, że w całym content marketingu trzeba być w odpowiednim miejscu, o odpowiedniej porze z odpowiednią treścią. Ale jak to osiągnąć? Tutaj już istotne są szczegóły. Oto kilka podpowiedzi, które znacznie ułatwią sprzedaż w sieci:
- poznaj zwyczaje swoich klientów,
- dokładnie opisz punkty wspólne produktu i klienta,
- ułatwiaj klientowi dotarcie do najważniejszych treści,
- wpływaj na świadomość konsumentów o marce.
Poznaj zwyczaje swoich klientów
Marketing w dużej mierze opiera się na psychologii. Dlatego musimy poznać procesy decyzyjne naszej grupy docelowej. Obecnie większość działań komercyjnych przenosi się do sieci. Cyfrowy marketing rządzi się swoimi prawami, ponieważ do promocji firmy wykorzystuje się nowe kanały oraz nowe narzędzia. Mimo to psychologia nadal jest najważniejsza.
Proces decyzyjny u młodych ludzi znacznie różni się od procesu decyzyjnego osób starszych. Niezależnie od wieku, płci, położenia geograficznego czy zainteresowań istotne są 3 etapy:
- budowanie świadomości marki,
- zainteresowanie marką, w tym rozważenie decyzji o zakupie,
- zakup.
To jak przedsiębiorca przekona potencjalnego klienta w dużej mierze zależy od dopasowania języka, grafiki, sloganów czy sposobu przekazu do grupy docelowej. Dlatego bez określenia, do kogo chcemy dotrzeć, nie ma po co pracować nad strategią reklamową.
Punkty wspólne marki i klienta
Punkty wspólne marki i klienta (z angielskiego touchpoint) to miejsca, w których nasza marka i oczekiwania klientów się spotykają. Budują one doświadczenie konsumentów. I po raz kolejny wracamy do pierwszego punktu. Aby określić, jakie są punkty wspólne, trzeba pozyskać jak najwięcej informacji dotyczących klienta. Jeśli na przykład nasz klient to przedstawiciel starszego pokolenia, to rozbudowana kampania w social mediach ma mniejsze szanse powodzenia niż korzystanie z innych kanałów.
Ułatwienie klientowi dotarcie do najważniejszych informacji
Nic tak nie denerwuje klientów, jak brak informacji na przykład o cenie produktu lub materiałów, z jakich jest wykonany. Konsument oczekuje różnych informacji w zależności od tego, na jakim etapie podejmowania decyzji znajduje się w danym momencie. Dlatego każda strategia marketingowa musi być rzetelnie przygotowana. Inaczej klient, nawet jeśli dotrze do nasze strony internetowej, nie zamówi produktu, ponieważ ni otrzyma wszystkich informacji potrzebnych do podjęcia decyzji na naszą korzyść. Oznacza to, że w większości przypadków konsument bardziej doceni treści edukacyjne oraz informacyjne niż same slogany reklamowe.
Budowanie świadomości marki
Obecny rynek można nazwać zatłoczonym. Dlatego warto wyróżniać się z tłumu. I w tym wypadku należy zainwestować w dobrą kampanię wizerunkową. Dzięki temu nasze logo, nazwa firmy, polityka firmy oraz flagowe produkty będą znane szerokiemu gronu odbiorców.