Jak wybrać domenę dla swojej strony? Najważniejsze zasady

Domena to jeden z najważniejszych czynników, które mogą zadecydować o popularności danej witryny oraz jej pozycji w wynikach wyszukiwaniach Google. Do jej wyboru należy więc odpowiednio się przyłożyć, starannie analizując wszystkie wady i zalety danego rozwiązania. Wybór domeny może jednak się sporym wyzwaniem. Musi ona być nie tylko chwytliwa i łatwa do zapamiętania, ale też spełniać określone wymagania techniczne. Jeśli zaniedbamy ten drugi aspekt, musimy przygotować się na spore problemy z wypozycjonowaniem naszej witryny.

  • Historia i wiek domeny. Dlaczego są tak ważne?
  • Linki przychodzące. Czemu należy je sprawdzić?
  • Funkcjonalna czy narodowa. Która będzie lepsza?
  • Myślniki i przedrostki. Czy warto z nich korzystać?

Często popełnianym błędem jest obstawanie przy wybranym adresie jedynie ze względu na to, że dana nazwa nam się podoba lub – subiektywnie czy obiektywnie – ma potencjał marketingowy. Okazuje się jednak, że w niektórych przypadkach wybór złej domeny może mieć poważne konsekwencje, a wszelkie podejmowania przez nas działania na gruncie SEO będą znacznie utrudnione, a czasem nawet niemożliwe. Jak więc uniknąć podobnych problemów? Na co zwrócić uwagę przy wyborze domeny, by wypozycjonowanie witryny nie wiązało się ze zbędnymi komplikacjami? Na to pytanie odpowiadamy poniżej.

Historia i wiek domeny. Dlaczego są tak ważne?

Decydując się na odkupienie już istniejącej domeny, warto sprawdzić ile czasu minęło od jej rejestracji. Do tego celu możemy użyć jednego z wielu dostępnych w sieci darmowych narzędzi. Jeśli domena ma już kilka bądź nawet kilkanaście lat, konieczne okaże się szczegółowe prześwietlenie jej historii. O ile wcześniej służyła zwykłym, legalnym biznesom, nie powinna mieć negatywnego wpływu na pozycjonowanie. Na problemy powinniśmy jednak przygotować się, jeśli podpięte były do niej strony dotyczące nielegalnych lub niemile widzianych przez Google praktyk.

Linki przychodzące. Czemu należy je sprawdzić?

Zasada jest prosta – im więcej odnośników kieruje do naszej strony, tym ta będzie lepiej widoczna w wyszukiwarkach. Dotyczy to jednak tylko wartościowych linków. Te pochodzące z serwisów spamerskich lub o niskiej wartości merytorycznej mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc. Niezależnie od tego parametru, nowy właściciel powinien rozpocząć proces budowy własnej bazy linków.

Funkcjonalna czy narodowa. Która będzie lepsza?

Do wyboru mamy przede wszystkim dwa rodzaje domen najwyższego rzędu – funkcjonalne (np. .com, .org, .biz czy .net) oraz narodowe (.pl, .us, .fr czy .de). Szczególnym rodzajem domeny narodowej jest .eu, przeznaczona dla podmiotów działających na terenie całej Unii Europejskiej. Zdarza się ponadto, że funkcję domeny funkcjonalnej przejmują domeny narodowe – na przykład .fm czy .it. Który rodzaj wybrać? To zależy przede wszystkim od zasięgu naszej działalności. Jeśli nie wykracza ona poza Polskę, warto postawić na domenę .pl.

Myślniki i przedrostki. Czy warto z nich korzystać?

W nazwie domeny mogą znaleźć się przedrostki oraz łączące je z zasadniczym rdzeniem myślniki – na przykład e-podróżnik.pl. W przypadku nowych marek takie działanie nie zawsze jednak ma sens. Klienci mogą o nich zwyczajnie zapomnieć i po wpisaniu nieprawidłowego adresu nie trafić na naszą stronę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *